Centrum Teatru Muzyki i Tańca
filia Kutnowskiego Domu Kultury
Piotr Kopietz - akordeon, akordina, narracja;
Maria Roma Klatka - śpiew;
Jakub Mielcarek - kontrabas;
Jacek Mielcarek - saksofon, klarnet
„Swing Night” to zjawisko muzyczne, nawiązujące do „Złotej Ery Swingu”, która rozpoczęła się w latach 30-tych XX wieku w USA i wnet rozpowszechniła się po całej Ameryce i Europie. Okres ten przywodzi na myśl legendarne big-bandy m.in.: Benny'ego Goodmana, Glenna Millera oraz Duke'a Ellingtona, a także niezapomniane hity repertuarowe Franka Sinatry, Nat King Cole’a, Diany Krall czy B.J. Thomas’a. W ten rodzaj zjawisk wpisuje się również instrumentalno-wokalna formacja Swing Motion, proponująca muzykę w klimacie swingowo-jazzowym. To co wyróżnia jej autorskie opracowania, to sięganie po elementy jazzu nowoczesnego, przy równoczesnym zachowaniu podstawowych cech muzyki swingowej: synkopowanie i wyjątkowa rytmiczność.
W programie koncertu m.in.: Strangers in the night, Fly me to the moon, Raindrops keep falling on my head, Sway, Autumn leaves, Cheek to cheek, Georgia on my mind.
Piotr Kopietz – muzyk, aranżer i kompozytor. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu. Studiował ponadto w Universität für Musik und darstellende Kunst Graz w Austrii. Laureat kilkunastu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych i kilkakrotny stypendysta Ministra Kultury RP. Jest jedynym muzykiem w Polsce koncertujących na francuskiej akordinie. Współtworzy kilka zespołów i projektów muzycznych oraz współpracuje z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie i z Filharmonią Narodową w Warszawie. Jako muzyk sesyjny nagrywa muzykę klasyczną i rozrywkową dla radia, telewizji, teatru i filmu.
Maria Roma Klatka – muzyk, wokalistka i pedagog. Studiowała na Uniwersytecie Warszawskim i w Londyńskiej Guildhall Scholl of Music & Drama. W wieku sześciu lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach, a śpiewu uczyła się m.in. u Elżbiety Zapendowskiej. Finalistka programu „Szansa na Sukces” oraz Konkursów Piosenki Aktorskiej (2003 i 2009). Jako wokalistka występowała m.in. w musicalu „Metro” oraz z Lutosławski Quartet.
Jakub Mielcarek – muzyk, kontrabasista. Student Instytutu Jazzu AM w Katowicach. Koncertował m.in. ze Z. Namysłowskim, B. Hołownią, M. Obarą oraz z zespołem "Power of the Horns". Zdobywca "Złotych Gęśli" dla najlepszego instrumentalisty (2009) i wyróżnienia na Festiwalu „Nowa Tradycja” (2012) oraz reprezentant Polski na II Festiwalu Euro Med (2009). Współpracuje z kilkoma formacjami muzycznymi.
Jacek Mielcarek - niewidomy muzyk, saksofonista, klarnecista. Absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach oraz Podyplomowych Studiów Etnomuzykologicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Koncertował m.in. w Kanadzie, USA, Szwecji oraz na Festiwalu Jazzowym w Montreux. Jest laureatem kilku festiwali folkowych „Nowa Tradycja” oraz zdobywcą wyróżnienia na KFPP w Opolu, a płyta z jego udziałem, "Mellow Look" uzyskała wyróżnienie The European Jazz Magazine – Jazz Forum. Propaguje muzykę jazzową m.in. w Radio Opole, a ponadto zapraszany jest do koncertowania w wielu projektach muzycznych.
BAOBAB to grupa grająca muzykę głęboko zakorzenioną w Afryce ale o słowiańskim charakterze. Mieszanka world music, ethno, funk i czasem reggae. Międzykontynentalny afro-słowiański festiwal kultur, poddyrekcją senegalskiego wokalisty, gitarzysty i kompozytora Pako Sarr’a. Uwielbiają występować, z łatwością nawiązują kontakt z publicznością.
Tworzą przyjacielską atmosferę, dzięki której publiczność czuje się jak na prywatnym przyjęciu. Sekcję rytmiczną tworzą polscy muzycy:
Patrycja Napierała grająca na cajon, irlandzkim bębnie bodhranie i mnóstwie innych instrumentów perkusyjnych, oraz funkujący basista Marcin Przytulski nadający całej stylistyce drapieżności. Za harmoniczną część muzyki odpowiedzialny jest Marek Tarnowski grający na akordeonie. Jego instrument wyposażony jest w system midi, co pozwala podłączyć go do komputera i wtedy tradycyjny akordeon staje się na wskroś nowoczesny.
Koncerty zespołu BAOBAB to niesamowita podróż: piosenki po francusku, angielsku, ale przede wszystkim w wolof - rodzinnym języku śpiewającego Pako, ekspresja instrumentalistów, improwizacje i czarowanie dźwiękami. Jedyny taki skład - niepowtarzalna, fantastyczna muzyka!
Artystka od wielu lat marzyła o połączeniu piękna muzyki z pięknem słowa w ojczystym języku. Tym razem jesteśmy świadkami powstania utworów, w których obok poezji wspaniałych twórców: Haliny Poświatowskiej, Wisławy Szymborskiej, Doroty Szatters i Tomasza Jastruna pojawiła się subtelna i zajmująca muzyka wibrafonisty Dominika Bukowskiego, a także kompozycje wokalistki i utwór Paul'a Rutschka. Ideą płyty jest stworzenie wyjątkowego nastroju i brzmienia, za sprawą welwetowego, niskiego głosu wokalistki, z tkliwością interpretującego poruszającą poezję, połączoną z grą fantastycznych muzyków, czołówką polskiego jazzu.
Uzyskany efekt to niezwykłe połączenie stylistyki jazzowej z konwencją poezji
śpiewanej oraz doskonałe interpretacje wokalne połączone z ogromną wirtuozerią zaproszonych do udziału w projekcie instrumentalistów, takich jak: autor muzyki skomponowanej do większości tekstów oraz wyśmienity wibrafonista –Dominik Bukowski, jeden z najwybitniejszych dziś kontrabasistów jazzowych –Piotr Lemańczyk, wszechstronny perkusista Cezary Konrad czy wyjątkowy wirtuoz instrumentów dętych -Irek Wojtczak.
Razem przedstawiają oryginalną wizję wierszy stanowiących opowieści o miłości, przemijaniu, tęsknocie za prawdziwymi uczuciami, które tak trudno odnaleźć we współczesnym świecie.
koncertu muzyki bałkańskiej wraz z warsztatami tańców korowodowych.
Balkan Sevdah to: Tomo Stawiecki-klarnet, klarnet basowy, saksofon
Rado Polakowski-akordeon, śpiew, skrzypce
Mateo-kontrabas, instrumenty perkusyjne
Marcin Zadronecki-śpiew, tambura, instrumenty perkusyjne
Zespół wykonuje muzykę inspirowaną tradycjami muzycznymi wywodzącymi się z różnych regionów Półwyspu Bałkańskiego (Albania, Grecja, Turcja, Macedonia, Bułgaria, Bośnia, Serbia i Kosowo). Ostatnio najczęściej sięga po motywy muzyczne pochodzące z Epiru w Albanii i Pirinu w Bułgarii. Do tradycji podchodzą nieortodoksyjnie, nie starają się nikogo naśladować. Wręcz przeciwnie, próbują mieszać elementy różnych kultur bałkańskich i połączyć je z indywidualnymi doświadczeniami muzycznymi.
Balkan Sevdah. Zderzenie czterech osobowości, zbiorów doświadczeń i wrażliwości
Muzyka z odległych miejsc i czasów.
Spotkaliśmy się, żeby podzielić się naszymi pasjami związanymi z tradycyjną muzyką Półwyspu Bałkańskiego, by wspólnie czerpać radość z odkrywania brzmień sączących się ze źródeł Driny i Wardaru, z gwaru i zadumy miasteczek ukrytych nad brzegami Naretwy i w dolinach Rodopów, Pirinu i gór Dynarskich. Do tych miejsc, pełnych egzotycznych dźwięków, intensywnych woni kwiatów, ziół i pieczonych jagniąt, wspaniałych budowli i bujnej przyrody wracamy często ciałem, a dzięki muzykowaniu, także duchem.
Aranżując i improwizując bawimy się dźwiękami. Staramy się uchwycić esencje melodii i połączyć je z własnym pojmowaniem tej niezwykle bogatej i różnorodnej tradycji. Efektem tego jest muzyka melodyjna, dynamiczna, czasem refleksyjna, momentami dzika, pełna temperamentu i nastroju charakterystycznego dla południowo-wschodniego krańca naszego kontynentu.
Niektóre z naszych koncertów:
Mikołajki Folkowe 2004 – główna nagroda jury
Koprivshtica 2005– Bułgaria
Burg Waldeck Festival 2006– Koblenz, Niemcy
Rozhanitsa 2008– Kijów, Ukraina
Art Forum 2007– Orahove, Kosowo
Etnoinspiracje 2012 – Warszawa
Festiwal Ziem Górskich 2007– Zakopane
Bajram 2010– Vilnius, Litwa
Pokrovskije Kołokoła 2010 – Vilnius, Litwa
Przystanek Woodstock 2011
Tzadik Festival 2012 – Poznań
Etnoinspiracje 2014 - Warszawa
Muzyka PGR to połączenie motywów ludowych (między innymi chasydzkich) i jazzu.
W składzie:
Barbara Rogala - śpiew
Sagit Zilberman (Izrael) – saksofon
Witold Janiak – fortepian
Krzysztof Szmańda – perkusja
Wojciech Pulcyn – kontrabas
Grzegorz Rogala – puzon
Projekt jazzowy Grzegorza Rogali - PGR & Zilberman. PGR powstał w Barklee College of Music (USA), gdzie polski puzonista Grzegorz Rogala zafascynowany żydowską muzyką ludową spotkał się z izraelską saksofonistką Sagit Zilberman. Rogala to puzonista, kompozytor i aranżer. Student Jazz Institut Berlin. Autor multimedialnego projektu „Komeda Jazz”, zrealizowanego w ramach Roku Polsko-Niemieckiego w Berlinie. Laureat indywidualnego wyróżnienia na festiwalu FAMA (2005). Członek big-bandu European Colours Orchestra (2008), stypendysta Berklee College of Music w Bostonie (2008), laureat nagrody im. Phila Wilsona (2009), lider autorskiego projektu P.G.R. Współzałożyciel i menedżer zespołu Kattorna.
Sagit Zilberman - W wieku 22 lat zrezygnowała ze służby w izraelskiej armii poświęcając się muzyce, która od zawsze była jej pasją. Od tej pory występowała z najważniejszymi muzykami Izraela i muzykami klezmerskimi – jak klarnecista z Niemiec Helmut Eisel. Występowała też na najważniejszych scenach Jazzowych Izraela jak: "The Red Sea Jazz Festival", czy "Jerusalem Music Festival". W 2007 r. nagrała pierwszą CD "Simply Love" i otrzymała stypendium Berklee College of Music. Studiowała saxofon u samego Grega Osby'ego. Jest absolwentką Berklee College of Music.